Портал для пацієнтів

Яка Громадська рада потрібна охороні здоров’я України?

Два роки тому в Україні почала діяти оновлена Громадська рада при Міністерстві охорони здоров’я. Тоді ця подія була пов’язана з неабиякими надіями громадськості на реальну участь у державній політиці в сфері охорони здоров’я. На жаль, перезавантаження не відбулося. Разом з тим, історія Громради при МОЗ зразку 2017-2019 років є корисним досвідом для нового політичного циклу, що розпочався в країні.

Димова завіса для громадськості

За способом формування нинішня Громрада при МОЗ дійсно є унікальною. У 2017 році її склад вперше в історії України був обраний шляхом відкритого онлайн голосування громадян, до якого мав змогу долучитися кожен. До складу нової ГР 2017 року увійшли 35 осіб, а не 200, як раніше (що створювало ризик зриву засідань через відсутність кворуму або перетворення засідань на балаган).

Громрада при МОЗ-2017 мала бути командою з обраних громадських активістів, які здатні дати оцінку процесам в системі охорони здоров’я та реагувати на потреби громадськості, яку вони, власне, представляють.

Та великі сподівання призвели до великих розчарувань. Нова Громрада об’єднала людей з різними цінностями, які представляли різноспрямовані громадські об’єднання. Однак ці люди так і не змогли стати командою. В переважній більшості, члени ГР використовували Громраду як можливість представляти інтереси своєї організації на більш високому рівні. Зацікавленості повноцінно працювати не вистачало. Членство в Громраді для багатьох стало просто додатковою регалією на візитівці та можливістю без перешкод проходити в Міністерство.

Були й такі, хто намагався налаштувати роботу органу на ефективність. Зокрема, Тимофій Бадіков, що представляв у Громраді ГО «Батьки за вакцинацію» та був обраний заступником Голови ГР, від початку намагався організувати механізм роботи Громради так, щоб вона стала впливовим органом. Він не обмежився питанням забезпечення вакцинами, та підключив Громраду до напрацювань в напрямку громадського здоров'я, госпітальних рад, впровадження eHealth, до зміни законодавства в напрямку трансплантації та в цілому, до просування реформи на первинній ланці.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Крок до якісної інформатизації медзакладів: ініціатива Громадської Ради при МОЗ

Однак такий ентузіазм, як і проактивна позиція інших небагатьох членів Громради, не знайшли відгуку колег. Дуже швидко більшість членів ГР «загубилася» та дала зрозуміти, що не готова брати на себе відповідальність за роботу органу. Натомість, декому вистачило запалу «ставити палиці в колеса» тим членам ГР, які дійсно хотіли конструктивно працювати.

Фактично, останнє засідання Громради, на якому був кворум, відбулося ще 30 листопада 2017 року (!). Це було розширене засідання, на яке були запрошені представники МОЗ, проектного офісу eHealth, народні депутати, які доклали зусиль до прийняття законопроектів щодо реформування системи охорони здоров’я, а також асоціації та громадські об'єднання. Тут важливо наголосити, що представники МОЗ на засідання не з’явилися, мотивуючи тим, що хтось з членів Громради розповсюджує неправдиву інформацію про діяльність МОЗ. Дана ситуація, як і саме засідання, стали показовими з точки зору майбутного Громради.

До речі, згадана відповідь МОЗ стала єдиною (!) офіційною відповіддю, яку надало Міністерство на усі звернення Громради. Так не має бути, це свідчить про непрозорість відносин.

У підсумку, функції Громради обмежилися участю в процесі роботи конкурсних комісій та призначення головних лікарів. МОЗ не відповів на жодну пропозицію Громради. Остання зустріч членів ГР при МОЗ відбулася більше 6 місяців тому, у січні 2019 року, без кворуму.

Потенційно унікальна Громадська рада стала димовою завісою задля маскування маневрів чи бездіяльності більшості її членів.

Громадська рада потребує перезавантаження

У квітні 2019 року МОЗ України ініціювало проведення нових виборів до Громадської ради. Проведення Установчих зборів було заплановане на 20 травня, однак процес був призупинений. Підставою стала постанова Кабміну, якою затверджено нову редакцію Типового положення про Громради.

Типовим положенням, зокрема, змінено вимоги до представників інститутів громадянського суспільства, які можуть бути обраними до складу Громадської ради при міністерстві, порядок формування ініціативної групи, обмежено її кількісний склад, визначено вимоги щодо рейтингового електронного голосування під час формування громадської ради на установчих зборах та тривалість його проведення.

Процес формування нового складу Громадської ради при МОЗ України був призупинений з метою налаштування процедури голосування до вимог Типового положення.

Історія Громадської ради при МОЗ показала, що потрібні зміни як в порядку формування, так і у форматі роботи Громадських рад.

  • Потрібні реальні механізми впливу цього органу з чітким визначенням його функціональності.
  • Має бути передбачене державне фінансування секретаріату Громадської ради. Це наймані люди, які в робочий час займаються документацією ГР та імплементацією прийнятих рішень.
  • Під час формування складу ГР має бути передбачена участь у ній представників професійних спільнот (зокрема, медичних асоціацій), наукових, пацієнтських, експертних кіл.

Ці зміни дадуть шанс сформувати дійсно Громадську раду, яка буде сприяти вирішенню проблем галузі, працювати з міністерством прозоро та в конструктивному руслі. 

Читайте також:


Нема коментарів

MTEC 2019 (укр.)
Заповнити заявку на лікування