Портал для пацієнтів

Сімейна медицина. Досвід Хорватії

Сімейна медицина. Досвід Хорватії
Частина 6 із 40 спецтеми
Розгорнути перелік тем

Продовжуємо інформувати лікарів та пацієнтів про досвід реформування охорони здоров’я в країнах Європи. 

Про особливості первинної-медико-санітарної допомоги та роботу сімейних лікарів в Хорватії розповідає сімейний лікар Драго Паушек, експерт ГО «Платформа здоров’я» з питань первинної допомоги, якості та безпеки пацієнтів, акредитації закладів охорони здоров’я. Лікар Паушек є незалежним консультант державного та приватного секторів. Заступником директора Асоціації з питань якості та акредитації в охороні здоров’я Хорватії

Особливості системи охорони здоров’я в Хорватії

Національний закон про охорону здоров’я визначає рамки первинної, спеціалізованої допомоги та високотехнологічної медичної допомоги.

За законом, організація первинної медико-санітарної допомоги (ПМСД), та все, що з нею пов’язане, має бути в баченні місцевих органів влади та округів. Та на практиці, більшість рішень, які надзвичайно важливі для ПМСД та загальної медицини, приймається в Міністерстві охорони здоров’я та у національному страховому фонді. Таким чином, роль регіонів полягає в тому, щоб надавати деяку додаткову допомогу.

«Наприклад, в Загребі надається більше послуг терапевтів. На деякі острови та віддалені місцевості країни додають лікарів», - каже Драго Паушек.

Здебільшого, місцева влада намагається відповідати на потреби охорони здоров’я місцевого населення. На місцевому рівні існує один комітет з охорони здоров’я, який дає поради округам відносно пріоритету щодо того, як надавати деякі спеціальні послуги. В округах є додаткові кошти, які вони можуть спрямувати на різні види первинної допомоги та проекти.

В Хорватії до загальної практики віднесені також педіатри, гінекологи, спеціалісти з професійної медицини, які допомагають сімейним лікарям у повсякденній роботі з пацієнтом. З 7-річного віку дітей спостерігають терапевти (сімейні лікарі).

За словами Драго Паушека, для ефективної організації первинної медико-санітарної допомоги в країні важливо враховувати її форму та територію. Зокрема, хорватському уряду довелося вжити особливих зусиль, щоб забезпечити однаковий рівень медичної допомоги в країні з такою нерівномірною формою, якою є Хорватія, враховуючи наявність островів.

«Важливо відрізняти загальну практику в селах від міської. Це інший спосіб надання допомоги. Я з великого міста, оточений університетською лікарнею та лікарнями третинної допомоги. Для когось з вас складно виконати задачу, яку пацієнт ставить вам, та забезпечити такий рівень допомоги, який ваш уряд просить від вас в умовах сільської місцевості», - зазначає лікар Паушек.

Однією з проблем Хорватії експерт назвав таку, що багато освічених молодих людей їде з країни, переважно, в інші європейські країни через фінансові міркування. Однак ефективність хорватської системи охорони здоров’я є високою, у порівнянні з кількістю задіяних грошей.

Ще однією проблемою в Хорватії є те, що велика кількість медсестер йдуть з професії. За показником кількості лікарняних ліжок Хорватія на високому рівні. Кількість терапевтів в градації на середньому рівні.

Уряд Хорватії намагається інвестувати більше грошей в галузі, де невисокі показники лікування конкретних захворювань.

Як працюють терапевти в Хорватії

Хороший терапевт може стати сімейним лікарем навіть за 2 роки.

«Якщо ви здали всі іспити та стали терапевтом, то ви проходите інтернатуру з сімейної практики. Тоді стаєте сімейним лікарем в Хорватії. Якщо ви лікар без ординатури, то ви просто терапевт. Клінічна ординатура важлива, щоб стати справжніми сімейними лікарями. Тим не менш, у нас багато терапевтів, які не є сімейними лікарями. Але вони працюють роками в цій системі і вони достатньо хороші лікарі. Тим не менш, уряд прагне заохотити цих лікарів отримати повну освіту. Для них програма клінічної ординатури трохи коротше, ніж 4 роки (2-3 роки)», - розповідає Драго Паушек.

Зараз в країні існує 2 типи лікарів загальної практики – самозайняті терапевти (близько 70% практик вважаються приватними), та терапевти, які працюють в закладах та організаціях, що належать уряду (30-40%). Деякі самозайняті лікарі орендують приміщення у організацій. Є терапевти, які орендують обладнання. Також є інші законні можливості, такі як групова практика. Однак поки групова лікарська практика в Хорватії за принципом роботи більше схожа на мережу.

Команда приватного терапевта – сам лікар та медсестра. Лікарям дуже важко знайти когось, хто міг би замінити їх при відсутності.

«У нас немає комплексного підходу, що не дуже добре. Це проблеми терапевта в Хорватії. Новий закон дозволив наймати ще одного лікаря – тепер можна працювати в команді.

Якщо ви не самозайнятий лікар, і у вас немає свого кабінету та обладнання, то складно зрозуміти, що відбудеться після вашого виходу на пенсію. Зазвичай, пацієнти таких лікарів переводяться в організацію охорони здоров’я, і цих пацієнтів не питають щодо проблем, це не дуже добре», - каже Драго Паушек.

Фінансування терапевтів та сімейних лікарів відбувається через договір з національним страховим фондом охорони здоров’я. Важливим з точки зору фінансування є те, що лікар загальної практики може працювати в системі ПДВ, або поза системою.

Варто зазначити, що розрахунок за договором робить страхувальник. Розрахунок може бути несхожим на реальні витрати на пацієнта. Розрахунок витрат страхувальники проводять за приблизними середніми показниками (комунальні платежі, інфекційні відходи, прибирання, послуги зв’язку, технічне обслуговування обладнання та програм). Для когось з лікарів це добре, для когось – невигідно.

Основна частина доходу сімейного лікаря залежить від кількості пацієнтів. Виплати йдуть залежно від віку пацієнта. Важко прорахувати, скільки пацієнтів в цих категоріях потребують більшого, а скільки – меншого догляду.

Національний страховий фонд розпочав з введення додаткового доходу для терапевтів (в основному від трьох платних послуг). Терапевтам дозволено робити обмежену кількість процедур та отримувати за це плату (до 10% доходу), але цього непросто добитися, зазначає лікар Паушек. Також лікарі отримують деякі привілеї від різних видів послуг. Наприклад, викликів. Також Національна страхова компанія аналізує ключові показники ефективності лікаря. Ці показники також незначним чином впливають на дохід лікаря.

Три рівні сервісу сімейного лікаря:

  • процедури, які не вимагають спеціального обладнання та спеціальних знань (повсякдення робота з пацієнтами). Лікар зацікавлений об’єднати це в одному візиті;
  • процедури, що вимагають додаткових знань та обладнання (наприклад, спірометрія). Лікарям дозволено виставляти рахунки на ці процедури;
  • такі процедури, як УЗД. Однак для цього лікарям потрібне додаткове обладнання та освіта, тому багато лікарів не зацікавлені в цьому сервісі. Це затратно з точки зору інвестицій та часу і важко виправдати цінами.

Експерт розповів, що в Хорватії були гучні дебати з приводу нового закону про охорону здоров’я. Дискусія була навколо того, чи має бути більше приватних терапевтів. «Для уряду краще, коли більше державних, а для пацієнта?», - питає лікар Паушек.

Верховний суд Хорватії вирішив, що терапевти (навіть приватні) є державними службовцями. Це унікальна форма для Хорватії, яка створила певні проблеми. Якщо лікар працює за наймом, але хоче отримати частину коштів з фондів ЄС, які покликані покращити приватний бізнес, то у нього немає можливості їх використати, як в приватному бізнесі.

«Ви знаєте, скільки зустрічей у вас призначено з пацієнтами, та скільки медичних ризиків ви можете попередити. Це те, що ми маємо спробувати зменшити на початковому етапі, щоб покращити якість медичної допомоги», - радить лікар Паушек.

Він згадує, що великий вплив на його уявлення про те, що таке бути терапевтом, мала книга «The Citadel» dr. Cronin’s. Ця книга про сільських лікарів.

Робота з рецептами

Виписування рецептів – одна з основних частин роботи лікаря. В Хорватії терапевти надають перевагу дженерикам при створенні рецепту. Раніше це було складно через фармпромисловості. Призначення та рецепти повторюються часто, але можуть бути нескоординовані процеси з точки зору переоформлення того чи іншого препарату. Плюс в тому, що в Хорватії лікарям дозволено робити шаблони рецептів, що повторюються, на період до 6 місяців. Це означає, що лікар можете призначити пацієнту лікування на півроку без потреби повторного візиту.

Якщо лікар помилився з призначенням препарату, то він сплатить витрати за цю помилку. Тому лікар призначає рецепти дуже суворо, на підставі діагнозу. Терапевтів часто карають за помилки (не медичні, а адміністративні). Питання по виписуванню рецепту стоїть на порядку денному Хорватського національного страхового фонду.

Існує список препаратів без доплат, є такі, що відпускаються з доплатами. Є проста схема розподілу ліків по цим спискам. На думку експерта, Хорватія за цим критерієм найкраща не лише в ЄС, але й у світі. Цей механізм зручний як для пацієнтів, так і для лікарів та медичних сестер.

Разом з тим, у лікарів є побажання щодо покращення програмного забезпечення. Воно надає ціни на препарати, але не дає переваг з точки зору розуміння побічний дій тощо. «Якщо ви призначаєте пацієнту 14 різних таблеток, складно бути в курсі того, які можуть бути побічні ефекти. Потрібна цифрова система, яка буде працювати з такою інформацією», - каже лікар Паушек.

eHealth та телемедицина

З точки зору електронної охорони здоров’я, Хорватія також надзвичайно успішна. Лікар первинної ланки реєструє у системі не лише рецепт, але й направлення до лікарні. Також лікар може призначити зустріч у лікарні для пацієнта, якщо він знаходиться на прийомі у лікаря. Хорватським пацієнтам дозволено підключатися до своїх електронних карт, і вони можуть запросити інформацію для іншого виду послуг, який їм необхідний. Хорватська електронна охорона здоров’я цілком централізована. Все робиться з цифровою підтримкою національного страхового фонду. Деякі лікарні вже підключені, деякі можуть отримати дані від лікарів первинної ланки та відправити дані до лікарні. В цілому, це дуже високий рівень, і Хорватія найкраща в цьому питанні в світовому масштабі, не лише в ЄС.

«За допомогою комп’ютерів та електронної системи ми можемо отримувати результати рентгену та багато іншого для наших пацієнтів. Ми вирішуємо проблеми пацієнтів в декілька кліків. Нашим пацієнтам не потрібно бігати, щоб знайти, куди йти. З іншого боку, це допомагає уряду слідкувати за рейтинговими списками, що для інших країн є величезною проблемою», - каже лікар Паушек.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Перспектива eHealth – ми маємо ставати пацієнтами якомога рідше», - інтерв’ю з експертом ГО "Платформа здоров’я"

В Хорватії добре розвинута телемедицина. Працюють 103 медичних центри в 57 медичних закладах. Вони об’єднані спеціальної приватною ІР-мережею, в якій забезпечені лікарняні відділення різних спеціалізацій. Це чудово, особливо для віддалених районів. Варто зазначити, що інститут телемедицини надає хорошу освіту. Це одне з великих досягнень.

«Ми живемо в технологічну еру, де діджіталізація стає повсякденною справою. Якщо ви підрахуєте кількість хвилин, витрачених на один візит, то ви більше дивилися на комп’ютер, ніж на пацієнта. Та ми маємо вітати ці технологічні досягнення. Це допоможе нам в майбутній роботі. Без цифрової допомоги ми не зможемо надавати всі послуги в майбутньому. Ці ключові фактори мають розвиватися з часом», - сказав Драго Паушек.

На завершення своєї розповідь лікар Паушек зазначив, що терапевти, сімейні лікарі здатні багато зробити для охорони здоров’я та вирішення соціальних проблем в країні. Лікарям, особливо в сільській місцевості, часом доводиться бути на зв’язку пацієнтами цілодобово. Разом з тим, він закликав колег завжди дбати про своє особисте життя, навіть старанно працюючи.


Досьє

Драго Паушек. Експерт ГО «Платформа здоров’я» з питань первинної допомоги, якості та безпеки пацієнтів, акредитації закладів охорони здоров’я.

Сімейний лікар з понад 25-річним досвідом. Незалежний консультант державного та приватного секторів. Заступник директора Асоціації з питань якості та акредитації в охороні здоров’я Хорватії

Читайте також:


Нема коментарів

MTEC 2019 (укр.)
Заповнити заявку на лікування