Портал для пацієнтів

Медреформа триває: чи задоволені українці первинкою? Приклад Ворзеля

Трансформація системи охорони здоров’я для громадян розпочалася майже 2 роки тому зі змін на первинній ланці медичної допомоги. За тим, як пацієнти оцінюють ці зміни, стоять не лише критерії, що безпосередньо стосуються медичної реформи. Приклад селища міського типу Ворзель у Київській області демонструє, наскільки значуще політичні аспекти можуть впливати на якість медичних послуг, і що реформу охорони здоров’я варто розглядати в комплексі з реформою децентралізації влади.

В заручниках «підвішеного статусу»

Ворзель - це невелике селище міського типу на Київщині з населенням близько 7 тис., яке поступово збільшується. Завдяки природно-кліматичним умовам Ворзель набув популярності насамперед як оздоровча місцевість.

Ворзельська амбулаторія загальної практики сімейної медицини розташована за адресою смт. Ворзель, вул. Європейська 4.

Амбулаторія надає первинну медичну допомогу задекларованому населенню селища за договором з Національною службою здоров'я України (НСЗУ), як структурний підрозділ Ірпінського міського ЦПМСД.

Кількість задекларованих осіб - 6 267 (станом на 01.01.2020). Штат амбулаторії включає 4 сімейних лікаря, 6 медичних сестер та 2 санітарки.

Амбулаторія знаходиться у застарілій будівлі і потребує капітального ремонту, про що є відповідний акт огляду приміщень. На перший погляд, бачимо розповсюджену ситуацію, яка розв’язується прийняттям рішення про виділення коштів з місцевого бюджету. Однак наріжний камінь такий, що власником будівлі є Ірпінська міська рада, земля під будівлею належить Ворзелю. Рішенням сесії селищної ради Ворзель увійшов до Бучанської ОТГ, втім, в перспективному плані формування територій громад Київської області цих змін ще немає. Остаточно рішення має схвалити Уряд за поданням Київської ОДА.

Поки вирішуються політичні і адміністративні питання, пацієнти Ворзельської амбулаторії вимушені лікуватися, а лікарі – надавати медичну допомогу в будівлі, непридатній до нормальної експлуатації, яка потребує реконструкції, капітального ремонту та переоснащення. Фактично, пацієнти та медичні працівники опинилися заручниками підвішеного територіального статусу селища.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Полтавська модель медичної реформи - рішення для всієї країни

Чи задоволені ворзеляни якістю надання медичної допомоги у місцевій амбулаторії?

З метою об’єктивно оцінити роботу Ворзельської амбулаторії та сприяти покращенню умов обслуговування пацієнтів,  ГО «Платформа здоров’я» та Фейсбук-спільнота «Громада Ворзеля» ініціювали проведення онлайн опитування серед мешканців селища «Чи задоволені ви якістю надання медичної допомоги у Ворзельській амбулаторії?»

В опитуванні був використаний стандартизований опитувальник, що застосовує інструмент EUROPEP.*

Опитування мешканців смт. Ворзель тривало з 2 по 16 березня 2020 року. Ініціативна група розмістила оголошення про проведення опитування в соціальних мережах місцевих груп, в амбулаторії та в передбачених для цього місцях по території селища.

Участь в опитуванні взяли 75 ворзелян. 88% з них - жінки, 12% - чоловіки.

Вік більшості учасників опитування складає 31-40 років (57,3%). 17,3% опитаних – це люди віком 41-50 років. Загалом, до участі в опитуванні приєдналися люди усіх вікових груп.

85,5% опитаних мають вищу освіту.

85,3% опитаних повідомили, що всією родиною уклали декларацію з сімейним лікарем Ворзельської амбулаторії. 49,3% учасників опитування оцінюють своє здоров’я як «добре», а 41,3% «задовільно».

Результати опитування показали, що ворзеляни достатньо високо оцінюють якість надання медичної допомоги у Ворзельській амбулаторії за критеріями взаємодії з лікарем (комунікацію), з персоналом, наданою інформацією та організацією надання послуг.

Оцінюючи комунікацію, 86,6% опитаних оцінили як «добре» довірчість бесіди з лікарем, відповідаючи на питання «Чи сприяв довірчості розмови, щоб Вам було легше повідомити йому про ваші проблеми?». При цьому 12% пацієнтів дали оцінку «погано».85,3% оцінили як «добре» зацікавленість лікаря особистою ситуацією пацієнта.77,4% пацієнтів поставили оцінку «добре», відповідаючи на питання «Чи залучав Вас до процесу ухвалення рішення про медичну допомогу Вам?»

Оцінюючи критерії якості надання медичної допомоги, 82,6% оцінили «добре» ретельність лікаря до проблеми пацієнта («Чи ретельно підійшов до ваших проблем?»)82,7% відповіли «добре» на питання «Чи забезпечував лікар швидке полегшення вашого стану?»

70,3% повідомили, що лікар пропонував їм допомогу в профілактиці захворювань (наприклад, додаткові обстеження, щеплення). Разом з тим, 21,7% дали оцінку «погано», відповідаючи на це питання.

Якість надання інформації пацієнтам Ворзельської амбулаторії знаходиться на достатньо високому рівні, свідчать результати опитування, однак є над чим працювати.

Відповідаючи на питання «Чи пояснював лікар цілі обстежень, аналізів і лікування?» 78,4% опитаних дали оцінку «добре». При цьому, 16,3% поставили оцінку «погано».

70,3% відповіли «добре» на питання «Допомагав зрозуміти (пояснював), чому важливо дотримуватися порад лікаря?». 19% опитаних не задоволені інформацією, яку надав лікар з цього приводу.

Оцінюючи задоволеність організацією медичної допомоги, 73% опитаних оцінили як «добре» можливість запису на прийом у зручний час, 63,5% - швидке отримання допомоги при невідкладних проблемах зі здоров'ям.

Найбільше негативних відгуків пацієнтів отримали питання:

  • Чи пропонував Вам лікар допомогу в профілактиці захворювань (наприклад, додаткові обстеження, щеплення? (21,7% оцінок «погано»).
  • Допомагав зрозуміти (пояснював), чому важливо дотримуватися порад лікаря? (19% оцінок «погано»).
  • Чи роз'яснював і готував Вас до того, що очікувати від стаціонарного лікування або інших лікарів? (19% оцінок «погано»).
  • Можливість запису на прийом по телефону (21,7% оцінок «погано»)
  • Можливість поговорити з лікарем по телефону (24% оцінок «погано»).

Найбільш популярним коментарем до анкети стало побажання проведення капітального ремонту приміщення. Ще одним нагальним проблемним питанням є нестача вузькопрофільних спеціалістів. Наприклад, у невропатолога та гінеколога дуже обмежені години прийому, а щоб потрапити до інших вузьких спеціалістів та на додаткові обстеження, треба їхати в Ірпінь. 

Звичайно, пацієнтам хотілося б, щоб в амбулаторії була лабораторія та сучасне обладнання – гематологічний аналізатор, обладнання для лікувальної процедури, фізіопроцедур тощо. Також в ПМД потрібно запровадити чергування у вечірній час у межах встановлених норм, що передбачене рекомендаціями МОЗ «Організація надання первинної медичної допомоги поза годинами прийому пацієнтів».

Сподіваємось, місцева влада, колектив Ворзельської амбулаторії і Ірпінського міського ЦПМСД візьмуть до уваги ці оцінки та вживатимуть заходів для покращення якості медичної допомоги пацієнтам в межах своїх повноважень. Наприклад, інструментом для вирішення проблеми нестачі вузьких спеціалістів може стати ініціатива із запровадження групової практики. Можливе залучення профільних спеціалістів з інших закладів, якщо для цього будуть створені умови – забезпечення транспортом, мотивація розвиватися та навчатися, наявність обладнання для роботи вузьких спеціалістів.

14 лютого 2020 року у смт. Ворзель Київської області відбувся круглий стіл на тему покращення умов надання медичної допомоги. Участь в обговоренні взяли селищний голова Ворзеля Лариса Федорук, депутати селищної ради, завідувач Ворзельської амбулаторії Олена Івановська, головний лікар КНП "ІМЦПМСД" Ірпіньської міської ради (до складу якої входить амбулаторія) Андрій Левківській, директор КНП «Ірпінська ЦМЛ» Антон Довгопол, представники громади та ГО «Платформа здоров’я».

На виконання рішень зазначеного круглого столу Голова селищної ради Лариса Федорук відправила офіційне звернення до Ірпінської міської ради з клопотанням про передачу будівлі Ворзельської амбулаторії у власність місцевої громади. Після передачі будівлі амбулаторії у власність Ворзеля селищна рада готова виділити необхідні кошти в повному обсязі для капітального ремонту та обладнання приміщення амбулаторії.

Важливо, щоб потреби амбулаторії не лише щодо реконструкції, але й щодо необхідного обладнання та послуг, які вона надає, були враховані, і на це виділялися кошти – як в цьому році, так і в наступних.

* EUROPEP (Patient Evaluations of General Practice), яким користуються 20 країн світу. Він є одним з рекомендованих НСЗУ інструментів для визначення критеріїв, за якими варто покращити якість надання первинної медичної допомоги.

Інструмент EUROPEP дозволяє оцінювати лікаря і заклад первинної медичної допомоги не за результатами окремого візиту, а в цілому за останній рік.

Питання анкети побудовані таким чином, що дозволяють окремо оцінити якість комунікації (взаємодії персоналу з пацієнтом), медичної допомоги, наданої пацієнту інформації та організації медичної допомоги. Оцінки 4 та 5 об’єднані у категорію «добре», оцінки 1 та 2 - у «погано»


Нема коментарів