Портал для пацієнтів

​Медична реформа. Рекомендації лікарням щодо інформатизації

Інформатизація закладів охорони здоров’я в рамках медичної реформи відбувається за відсутності єдиної стратегії і стандартів, при обмежених бюджетах. Як сталося, що держава поставила керівників та власників лікарень, а також розробників інформаційних систем в такі умови - це окрема тема.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Втрачені можливості для України – це наука більше не помилятись

Однак, поки держава зможе оптимізувати електронну систему охорони здоров’я, власники, і керівники лікарень вже сьогодні мають подбати про теперішнє та майбутнє своїх закладів. У пригоді стануть рекомендації колег та експертів, які поділилися з ГО «Платформою здоров’я» досвідом інформатизації таких закладів, як Олександрівська клінічна лікарня м.Києва, Дніпропетровська Обласна Клінічна Лікарня ім. І.І. Мечникова, Центр дитячої кардіології та кардіохірургії м.Києва та інших.

Хороший технічний відділ

Історично склалося, що медичні установи мали досить обмежену ступінь цифрової автоматизації і не мали особливої потреби в комп’ютерній техніці та мережах. Як результат, маємо розповсюджену проблему в лікарнях – техніка та мережі, що не обслуговуються. У керівництва та власників немає повного розуміння (так як не було потреби), як ефективно задіяти наявне в закладі комп’ютерне оснащення, і що з цього безнадійно застаріло.

Також, типова проблема лікарень на сьогодні є в тому, що відділ технічної підтримки складається з однієї людини, яка не встигає якісно виконувати увесь спектр завдань. Подекуди і свого системного адміністратора немає. Не буде оснащення, або комп’ютери та мережа будуть працювати несправно – не буде фінансування лікарні. А ось підрядникам буде вигідно, що їх весь час викликають лагодити техніку.

Відділ технічної підтримки має складатися мінімум з трьох працівників:

  • 1 ідеолог та архітектор ІТ-інфраструктури;
  • 2 спеціалісти поточної підтримки ІТ-інфраструктури

Технічний відділ має надавати рекомендації щодо закупівель техніки та оснащення. Чим більш фахові ваші системні адміністратори, тим менше у вас шансів витратити кошти неефективно.

Економія має бути економною

Доступна вартість обладнання є найголовнішим критерієм вибору, свідчить опитування представників лікарень.

При цьому, чим дешевше комп’ютер, тим він «повільніший» та менш надійний. Закладам варто розуміти, що вони купують за нижчу вартість на декілька років, або дорожче – на 4-6 років. Сучасні пристрої та програмне забезпечення можуть відмовитись працювати на застарілому комп’ютері, тоді доведеться купувати новий. А це все час та витрати. При цьому треба розглядати закупівлю комп’ютерів, багатофункціональних пристроїв та програмного забезпечення в комплексі.

Досвід клінік показав, що закупівля техніки комплексно є великою перевагою. По-перше, однотипне обладнання викликає менше проблем при користуванні, та встановлені програмного забезпечення. По-друге, є комплексна техпідтримка від постачальника, яка завжди поруч.

Експерти з інформатизації рекомендують обирати більш сучасні, збалансовані комп’ютери, продумати, на яких робочих місцях потрібен стаціонарний комп'ютер, а де - ноутбук. Наприклад, в реєстратурі - стаціонарний, а для лікаря - ноутбук, щоб він міг працювати з дому або на виїзді.

Що важливо для лікарень в плані техніки і мережі, на що звернути увагу? Важливо, щоб змогли працювати, виходячи з бюджету та отримати збалансований, оптимальний бюджет з точки зору можливого горизонту планування. Потрібне розуміння роботи мережі, чи є запасні канали інтернету, як об'єднати мережу (легше перебудувати). Чи продумана безпека?

Як приклад: лікарі приносять на роботу свої комп'ютери. Ніхто не гарантує, що там немає шпигунського програмного забезпечення. Це може скомпрометувати локальну мережу лікарні. З іншого боку, лікарі та пацієнти в особистих цілях можуть використовувати мережу. Тому потрібно розмежувати сегменти мережі - це для роботи, а це для пацієнтів.

Не можна економити на мережевому обладнанні, - закликають експерти. Потрібна відповідна якість, на рівні від комутаторів і до кабелів. Незначна проблема мережі сьогодні вже завтра потенційно зможе паралізувати роботу установи.

Сучасна клініка повинна мати власну ідеологію ІТ-інфраструктури. Це потрібно для швидкості роботи, щоб безпечний доступ до даних у співробітників був і за межами лікарні.

Є ще одна сторона вибору комп’ютерної техніки: вона може різнитись як за якістю, так і за продуктивністю. Лікарням складно зробити вибір, адже в деяких випадках раціональніше на тестовий період встановлювати найдешевшу техніку (як тимчасове вирішення), а іншим варто підібрати щось краще, з запасом на декілька років, що зекономить значні кошти в середньостроковій перспективі.

Завдання вибору для лікарень непрості, однак якісно сформований інженерний відділ та аудит наявного технічного обладнання спрощують їх вирішення.

Технічний аудит: оцінка дійсності

На переконання експертів, цифри, які показує НСЗУ щодо стану комп’ютеризації та готовності до фінансування за новим принципом – відносні та не зовсім відповідають дійсності. В реальності є заклади, де достатньо техніки, але з нею не працюють (не знають, як задіяти), а десь дійсно є недооснащення.

Щоб прояснити ці питання та скласти продуманий план закупівель та інформатизації закладу, потрібен технічний аудит наявного та необхідного технічного обладнання, локальної мережі, програмного забезпечення, безпеки.

Що можна зробити в рамках технічного аудиту?

а) зрозуміти завдання відділення,

б) оцінити інфраструктуру, матеріально-технічну базу,

в) зрозуміти, що потрібно зробити, щоб все працювало як єдине ціле, безпечно з точки зору даних, і безперебійно.

Усім зрозуміло, що медикам складно займатись такими вузько-специфічними речами, як вибір комп’ютерної техніки. Цим мають займатися спеціалісти.

Щоб отримати допомогу експертів у розробці плану розвитку ІТ-інфраструктури вашого закладу, заповніть наведену форму, або перейдіть за посиланням на  заявку на проведення технічного аудиту.

Читайте також:


Нема коментарів