Портал для пацієнтів

eHealth: прорив в українській системі охорони здоров'я. Що отримають пацієнти

eHealth: прорив в українській системі охорони здоров'я. Що отримають пацієнти
Частина 24 із 25 спецтеми
Розгорнути перелік тем

Сьогодні в Україні багато говорять про реформу медицини і про ініціативу eHealth, але далеко не всі розуміють, що це означає і кожен трактує цей термін по-своєму.

Але що таке eHealth і навіщо це потрібно пацієнтам?

Так, Всесвітня організація охорони здоров'я визначає eHealth як безпечне та економічно обґрунтоване використання інформаційних та комунікаційних технологій в сфері охорони здоров'я, включаючи надання медичної допомоги, організацію нагляду за здоров'ям населення, медичну освіту, поширення знань, навичок і результатів досліджень.

Але що це означає? Коли говорять про eHealth, в першу чергу мова йде про таких підходи:

  • вся інформація про пацієнта зберігається в електронному вигляді: від персональної картки до виписки рецептів;
  • є можливість віддаленої діагностики та консультацій, що істотно знижує вартість обстеження;
  • для кожного пацієнта доступні додатки для мобільних пристроїв, смартфонів, планшетів тощо, через які ви легко можете мати доступ до медичних сайтів або спілкуватися зі своїм лікарем, відстежити пересування медикаментів або записатися на консультацію, організувати госпіталізацію і так далі;
  • широкий доступ до статистичної інформації для лікарів і можливість проходити онлайн навчання для поліпшення діагностики та лікування захворювань.

eHealth - комплексна електронна система, яка буде охоплювати всі аспекти охорони здоров'я

Це, звичайно, далеко не все. Інформаційні технології розвиваються стрімко і з'являються нові можливості.

Але як це буде працювати в Україні?

Здавалося б, ми говоримо про далеке майбутнє. Адже ні для кого не секрет, що в основному в українських лікарнях все непередбачувано: лікар випише перелік ліків, які в більшості випадків треба купити тут же в аптеці, що належить комусь з родичів або наближених головного лікаря.

Державні витрати на охорону здоров'я (утримання лікарень, державні програми, відомча медицина) складають в 2017 році більше 80 мільярдів гривень. При цьому пацієнти зі своєї кишені доплачують таку ж суму.

Виявляється, і розподіл, і використання цих коштів залишається непрозорим. Впровадження простих інформаційних технологій підвищить інформованість пацієнтів та лікарів про наявність закуплених препаратів або медичних товарів в конкретній лікарні.

У 2015 році нашими партнерами з БФ "Пацієнти України" було розроблено та впроваджено в Одесі простий додаток, що дозволяє в кожній конкретній лікарні показувати залишки ліків, закуплених за бюджетні кошти.

Результати виявилися просто приголомшливими: були виявлені поклади штучних зубів (більше 500 тисяч), закуплених у рамках реалізації міської програми, а також препарати для хіміотерапії онкологічних захворювань - за все це держава вже заплатила, а пацієнти мають повне право користуватися.

Надалі це ж додаток буде впроваджуватися і в інших регіонах. Зараз його використовують пацієнти Одеської та Рівненської областей.

Влітку 2016 року Мережа ЛЖВ разом з Transparency International Ukraine заснували відкриту ініціативу щодо впровадження в Україні eHealth - комплексної електронної системи, яка буде охоплювати всі аспекти охорони здоров'я.

З початку 2017 року МОЗ оголосив про реформування первинної ланки медичної допомоги.

Таким чином, в рамках цієї реформи буде створена електронна картка пацієнта - туди лікар буде вносити базову інформацію про здоров'я пацієнта.

Ця картка буде пов'язана з допомогою хмарних технологій з єдиним реєстром, що, в свою чергу, дозволить отримати реальні потреби пацієнтів в дослідженнях, консультаціях фахівців, визначити, як часто пацієнти звертаються до свого лікаря і багато іншого.

Пацієнт зможе сам вибирати собі лікаря укладати з ним договір, а той буде отримувати компенсацію за роботу з конкретним пацієнтом.

Уже в 2018-му році це дозволить планувати витрати в системі охорони здоров'я, і надавати додаткові бонуси для лікаря і пацієнта за збережене здоров'я.

Ми вдячні новій команді МОЗ, яка зважилася на цей необхідний і дуже технічно складний етап.

Ми вдячні нашим колегам з Transparency International та інших громадських організацій, експертам і лікарям, IT-компаніям - всім, хто приєднався до ініціативи.

Важливо розуміти, що в підсумку для пацієнта візит до лікаря перестане бути складним, таким, що потребує багато часу і душевних сил.

Простіше кажучи, у кожного з нас з'явиться мобільний додаток в телефоні або комп'ютері, через яке можна буде записуватися на прийом до лікаря, отримати електронні рецепти або консультації.

У кожного буде мобільний додаток в телефоні або  комп'ютері, через яке можна буде записатися на прийом до лікаря

У лікаря з'явиться доступ до загальної бази статистичних даних для прийняття рішення про ефективне лікування. Лікарі нарешті перестануть писати і почнуть лікувати.

Звичайно, щоб система запрацювала, необхідно багато часу. Зараз ми на самому початку.

Але ми віримо, що незабаром в минуле підуть пухкі картки з незрозумілими записами, черги в реєстратуру поліклінік: "вас багато, а я одна", істотно скоротиться час, що доктор витрачає на записи, і в кінцевому підсумку покращиться контроль за здоров'ям, а не хворобою пацієнтів і нарешті запрацює держпідтримка профілактики захворювань.

Дмитро Шерембей, голова координаційної ради БО "Всеукраїнська мережа людей, які живуть з ВІЛ / СНІД"

Джерело


Нема коментарів