Портал для пацієнтів

Онлайн-медицина: все, що потрібно знати про «еHealth»

Онлайн-медицина: все, що потрібно знати про «еHealth»
Частина 12 із 27 спецтеми
Розгорнути перелік тем

Світ навколо нас невпинно рухається вперед, створюючи нові технології для спрощення нашого життя. Всі аспекти людської життєдіяльності успішно розвиваються завдяки сучасним технологіям. І медицину вони не обійшли стороною. Мова йде не про сучасне обладнання для обстежень, а про канали взаємодії лікарів, пацієнтів та медичних установ.

Одним з таких проривів стала поява в Україні електронної бази даних «еHealth», яка дозволить зберігати історію своєї хвороби, дізнаватися результати аналізів і обирати собі лікаря на підставі рейтингів і відгуків, не виходячи з дому.

Щоб дізнатися про всі переваги «еHealth», редакція СhildBrand звернулася за консультацією до заступника директора ТОВ «АЛТ УКРАЇНА ЛТД», керівника напрямку «Лабораторні і Медичні інформаційні системи», кандидата медичних наук, фахівця з управління охороною здоров'я Терентюка Вадима Георгійовича.

- Здрастуйте, Вадим Георгійович. Розкажіть докладніше про електронну систему «eHealth». У чому її суть і як це працює?

- Абревіатура «еHealth» дослівно перекладається як «електронне здоров'я». Скоріше, це калька з безлічі інформаційних сервісів, які з'явилися в останні роки і широко використовуються в світі: «I-gov» - електронний уряд, «Smart-city» - розумне місто тощо. Для непосвячених «еHealth» представляється незбагненним поняттям космічної складності. Насправді, все набагато простіше.

Насправді «еHealth» - це збірне поняття, яке об'єднує інформаційні технології і сервіси в медицині і охороні здоров'я в цілому. Для загального розуміння читача, недосвідченого в IT-технологіях, варто розділити термін на кілька принципових напрямків.

Напрямки «еHealth»: лікар, пацієнт, держава

1. Перший напрямок «еHealth» - використання спеціальних інформаційних технологій та програмних продуктів виключно в професійній діяльності лікарів, фармацевтів, управлінців, державних службовців.

Читайте також: 5 кращих мобільних додатків для медиків

2. Другий напрямок «еHealth» - це сервіси та послуги для пацієнтів, тобто сервіси для широкого використання серед населення, які підвищують доступність інформації і покращують якість нашого життя.

До спеціалізованих продуктів «еHealth» відносяться:

  • медична інформаційна та лабораторна інформаційні системи;
  • програми обліку медичних кадрів;
  • фармацевтичні облікові програми;
  • телемедицина;
  • та інші складні програмні продукти, основне завдання яких - автоматизувати роботу фахівців у вузькій сфері професійної діяльності.

Наприклад, для того щоб швидко і надійно обмінюватися інформацією між лікарями, клініка впроваджує в роботу медичну інформаційну систему. В такому випадку лікарям немає необхідності відшукувати паперові медичні документи, щоб дізнатися інформацію про попереднє лікування і історію хвороби пацієнта: досить зайти в електронну картку пацієнта, де збережена вся історія його перебування на лікуванні, відображені візити до лікаря і результати діагностики.
Такі медичні інформаційні системи вже стали звичайними робочим інструментом для медичних працівників в сучасних комерційних клініках. І їх пацієнти вже на собі відчули користь, яку приносить електронізація медичного обслуговування.

3. Є ще один важливий напрямок професійного використання «еHealth» - це управління охороною здоров'я на рівні держави і, зокрема, на рівні Міністерства охорони здоров'я.

- Як прийшла ідея про запровадження даного проекту в сферу охорони здоров'я? Хто розробляв систему?

- Реформа охорони здоров'я, ініційована реформаторським крилом уряду, неможлива без застосування сучасних інформаційних технологій обліку та управління. Ідея використання «еHealth» - частина запланованих прогресивних змін в охороні здоров'я, які проводить в життя команда нинішнього керівника МОЗ України Уляни Супрун.

- Для кого призначена система? Хто може в ній зареєструватися? Які перспективи вона відкриває?

- Модель виглядає наступним чином. Для реалізації цілей управління і регуляторної політики в охороні здоров'я України створено центральний компонент еHealth МОЗ України національного рівня, який є головною ланкою, яка акумулює отримання необхідної інформації від медичних установ.

Центральний компонент еHealth МОЗ України - це спеціалізований програмний продукт, до якого вже підключені різні медичні інформаційні системи (МІС) на місцях - в амбулаторіях, центрах первинної медико-санітарної допомоги тощо.

Головні завдання, які вирішує центральний компонент еHealth, - це реєстрація та облік лікувальних установ, лікарів, а також договорів на надання медичних послуг сімейними лікарями. Всі лікувальні установи незалежно від форми власності і типу управління, які будуть надавати послуги пацієнтам за кошти бюджету, зобов'язані будуть реєструватися в центральному компоненті еHealth МОЗ України та звітувати за обсяги наданої медичної допомоги та її якість.

Таким чином, центральний компонент еHealth буде накопичувати і обробляти інформацію про медичні заклади, які фінансуються за рахунок державного та місцевого бюджетів. Така інформація необхідна для реалізації головних принципів реформи охорони здоров'я - «гроші йдуть за пацієнтом» і «фінансування не ліжок, а послуг», а центральний компонент еHealth стає тим технологічним обліковим інструментом, який дозволить реалізувати на практиці зазначені принципи.

Другою важливою ланкою «еHealth» є медичні інформаційні системи, які за певними технічними правилами підключаються до центрального компоненту і дають можливість лікувальним установам відправляти дані в центральний компонент еHealth МОЗ України. На ринку IT-послуг України таких інформаційних систем досить, щоб забезпечити лікувальні установи якісними і надійними рішення. Багато з компаній-виробників довгий період працювали на закордонні ринки і мають серйозний досвід в розробці спеціалізованих продуктів для охорони здоров'я.

- Хто вже в системі? Які найближчі плани на майбутнє?

- З упевненістю можна сказати, що зроблено перший важливий крок для запуску «еHealth» - об'єднані в єдиний технологічний процес його центральний і периферичні компоненти, запущена реєстрація амбулаторій та центрів первинної медико-санітарної допомоги в центральному компоненті. Наступні етапи: реєстрація лікарів в центральному компоненті еHealth, договорів-декларацій на первинному рівні надання медичної допомоги.

На сьогодні в системі вже зареєструвалися 26 медустанов в 15 населених пунктах. Серед них як окремі медичні установи, так лікувальні установи цілих міст.

Один із прикладів - Черкаси: тут встановлена комплексна інформаційна медична система «ЕМСІМЕД», яка об'єднала всі центри первинної медико-санітарної допомоги та поліклініки міста. Тут впроваджена електронна реєстрація пацієнтів, електронна картка пацієнта, а з червня нинішнього року в поліклініках повністю зникли черги: жителі міста можуть записуватися на прийом до лікарів через інтернет.

Читайте також: Чому українцям необхідна комп'ютеризація медицини

- Яким чином дані нововведення здатні полегшити життя суспільству?

- Тепер про головне. Що дасть запровадження центрального і периферичного компонентів «еHealth» пересічному громадянину України? Які зміни очікують наших пацієнтів після повномасштабного впровадження «еHealth» на всіх рівнях?

На рівні держави повномасштабне впровадження «еHealth» дозволить отримати інструменти для цільового використання та контролю коштів на лікування та профілактику захворювань, а результати лікування оцінювати за конкретними якісними ознаками.

Друга важлива складова «eHealth» - це безліч сервісів для пацієнтів, які підвищують задоволеність від послуг. До таких, найбільш поширеним сервісів відносяться інформаційні: отримання доступу до актуального розкладу лікаря, пошук необхідної інформації про клініку та відгуки пацієнтів про якість лікування і сервісі. Більш складні сервіси для пацієнтів: отримання медичних висновків і виписок, результатів діагностики і аналізів.

В цілому, сукупність сервісів «еHealth» істотно підвищує якість результатів медичного обслуговування і задоволеність пацієнтів. І дуже важливо, щоб такі сервіси були доступні пацієнтам не тільки в комерційних лікувальних установах, а й в комунальних амбулаторіях і поліклініках.

- Яка кінцева мета даного проекту?

- «еHealth» ставить за мету отримання достовірної інформації про кількість пацієнтів, яких обслуговує сімейний лікар, а сучасні інформаційні технології дозволяють знизити й практично усунути можливість спотворення і фальсифікації даних про пацієнтів, яких спостерігає лікар. При такому підході лікар буде зацікавлений в якості послуг і здоров'я пацієнтів.

Основним завданням «еHealth» є поліпшення якості життя і створення нових видів сервісів для пацієнтів по всій країні.

Читайте також: Міфи та реальність впровадження eHealth в Україні

- Вадиме Георгійовичу, наша редакція дякує Вам за докладне інтерв'ю і за те, що приділили нам час! Удачі Вам і всього найкращого!

- Дякую! Взаємно!

Джерело

Читайте також:


Нема коментарів