Портал для пацієнтів

«Перспектива eHealth – ми маємо ставати пацієнтами якомога рідше», - інтерв’ю з експертом ГО "Платформа здоров’я"

«Перспектива eHealth – ми маємо ставати пацієнтами якомога рідше», - інтерв’ю з експертом ГО
Частина 4 із 27 спецтеми
Розгорнути перелік тем

Світовий досвід – це дієвий інструмент, який ми маємо використати для створення довгострокової стратегії розвитку здорової України. ГО «Платформа здоров’я» залучає до розбудови ефективної системи охорони здоров’я України найкращих міжнародних експертів.

Одним з цих експертів є Пітер Росс, професор Талліннського технологічного університету, Естонія. Експерт ГО «Платформа здоров’я» з питань електронного здоров’я (eHealth), інформаційних технологій та телемедицини.

Зараз Естонія вважається цифровим лідером ЄС в сфері державних послуг. Портал для пацієнтів EuroMD розпочинає цикл публікацій про досвід Естонії в розбудові eHealth та eGov з першої частини інтерв’ю з Пітером Россом.

  • Доброго дня, шановний Пітере. Нам дуже приємно, що Ви люб'язно погодилися відповісти на наші запитання. Насамперед ми хотіли б детальніше познайомиться з Вашою діяльністю. Як відомо, Ви є провідним фахівцем в області eHealth та eGov. Розкажіть докладніше про Ваш досвід і чому Ви цим займаєтеся?

Доброго дня. Дякуємо за інтерес до такої специфічної теми, як eHealth. Із задоволенням відповім на Ваші питання. У мене 2 основних напрямки діяльності: лікар-радіолог (працюю з усіма модальностями, проводжу невеликі хірургічні втручання), а також є професором Талліннського технологічного Університету, де ми активно займаємося питаннями eHealth, eGov. Також я є директором консалтингової компанії SMIS International, консультантом Світового банку та Азіатського банку розвитку в різних країнах. Мене завжди цікавили питання підвищення якості та ефективності роботи лікаря, отримання кращого результату для пацієнта, і важливим інструментом для досягнення цих цілей став eHealth. У момент, коли Естонія стала перед вибором подальшого розвитку автоматизації в медицині і державі в цілому, у нас не було ніяких успішних прикладів і ми починали, по суті, з чистого аркуша. Єдине, що ми дізналися, що Англія і Скандинавські країни планували діджіталізацію охорони здоров'я. Сумнівів і скептиків було багато. Помилок теж вистачало. У той час я був членом ради Фонду електронної охорони здоров'я Естонії та Естонського фонду страхування здоров'я (Estonian E-Health Foundation та Estonian Health Insurance Fund - аналоги НСЗУ і ДП Е-здоров'я в Україні). Ми починали, як і ви - з виписки рахунків для страхової. Поступово ми почали нарощувати функціонал і нам вдалося створити не ідеальний, але один з кращих продуктів на сьогоднішній день. Тепер мені дуже просто працювати з історіями хвороб пацієнтів, а пацієнти отримують медичну допомогу ефективніше. Є куди розвиватися, але тепер, коли у нас є тверда база і величезний досвід останніх 15 років - це зовсім інше завдання, ніж те, з чим ми стикнулися 20 років тому. 

Тепер ми бачимо перспективу не тільки в підвищенні ефективності супроводження та лікування, а й величезний потенціал в профілактиці і інструменті для людини, щоб вона рідше ставала пацієнтом (eHealth 2.0). Зараз я вже не уявляю собі мою медичну практику без підтримки інформаційних технологій.
  • Які рішення були найбільш важливими при розробці та впровадженні електронної охорони здоров'я в Естонії?

Дуже важливо було, щоб ми поділилися всіма доступними послугами електронного уряду (eGov) з електронним охороною здоров'я (eHealth). Ми не дублювали ідентифікаційний номер людини - він також використовується для пацієнта. Крім того, ми використовували x-road (наприклад, ваша Трембіта) для безпечного обміну даними між різними сторонами. Дуже важливо було створити команду, яка відповідала б за розробку електронної системи охорони здоров'я. У Фонд електронного охорони здоров'я Естонії входило кілька (спочатку близько 20) фахівців, які були основою впровадження системи електронної охорони здоров'я.

  • Ви сказали, що помилок теж вистачало. А які основні помилки були допущені при проектуванні Естонської системи eHealth?

Я думаю, що ми недостатньо залучали до процесів професійну асоціацію лікарів і пацієнтів, як результат - не врахували їх досвід і потреби. Зараз ми за це розплачуємося. Простий приклад: у нас деякі поля неструктуровані, а просто текстові (наприклад, тиск). Цього достатньо для лікаря і пацієнта на початку, але вже недостатньо для проведення складного аналізу. Це просто набір даних, які не можна масово використовувати, наприклад, в наукових цілях тощо. Звичайно, зараз ми намагаємося усувати всі ці недоліки, але набагато простіше було б це проектувати відразу вірно. Коли сотні систем зараз переплетені між собою будь-які зміни вкрай складні.

  • А які останні доопрацювання eHealth проводилися в Естонії?

Процес розвитку і вдосконалення відбувається постійно. Дуже цікаву проблему вирішили з несумісністю лікарських препаратів. Тепер у нас якщо лікар призначає препарат, то він автоматично перевіряється на сумісність з тими препаратами, які пацієнту виписувалися останнім часом, і в разі несумісності електронний рецепт відразу блокується, та лікарю необхідно вибрати інший, сумісний препарат. Виявилося, таких випадків у нас були тисячі, і це величезна прихована проблема, про яку ми тільки підозрювали.

  • Україна зараз переживає багато реформ. Президент активно заявляє про необхідність діджіталізаціі країни і запускає програму «Країна в смартфоні». Яка Ваша думка з цього приводу?

Я думаю, що це правильне рішення в даній ситуації в сучасному світі. Країна, яка збирається проводити серйозні реформи, боротися з корупцією, підвищувати зручність для громадян і бути прикладом для своїх тимчасово окупованих територій повинна бути супертехнологічною. 

Електронні системи не беруть хабарі, і не підтасовують звітність. При правильній архітектурі виявити порушення можна дуже швидко, а в більшості ситуацій їх навіть не допустити. 

Актуальність інформації дає можливість оперативно приймати рішення. У всіх сферах.

  • Естонію називають цифровим лідером Євросоюзу в сфері державних послуг. Що стало головними складовими успіху?

Важливо досягти певного балансу. Нам вдалося домовиться з усіх спірних питань і почати спільну роботу. Дуже важливо впровадити цифрові сервіси, які широко використовуються і добре сприймаються людьми. Лише спільно можна вирішити таку велику задачу. Всіх скептиків і критиків вдалося переконати з одного боку, а з іншого, коли ми їх слухали - ми отримали величезну кількість правильних ідей, поліпшили рішення. Також нам пощастило, що в цей час було безліч талановитих фахівців, які активно приєднувалися в наші команди і допомагали вирішувати надзавдання. Наприклад, нашу інформаційну шину даних розробили компанії, куди входили фахівці, які придумали Skype. Вже тоді там застосовувалися принципи ланцюгової архітектури, які зараз всі знають як blockchain. Зараз шина x-road відмінно функціонує, може бути масштабована з величезним запасом міцності. Фінляндія зараз переходить з корпоративної шини на нашу, а в Україні її адаптували і назвали Трембіта. Це дуже важливий етап.

  • Як співвідносяться між собою такі поняття як eGov і eHealth? Які основні ризики Ви бачите для України в подальшому розвитку діджіталізаціі?

eGov і eHealth - це абсолютно пов'язані речі. Якщо ми говоримо про сучасне сприйняття, то одне є частиною іншого, і навпаки. Для видачі водійських прав необхідний медичний висновок. Для ідентифікації пацієнта, необхідна зв'язок з реєстром народонаселення тощо. Всі паперові державні довідки перетворюються в автоматичні електронні запити між міністерствами і відомствами в рамках участі в eGov.

  • Розкажіть докладніше, як організована система електронного охорони здоров'я в Естонії? Як оцінюють її роботу лікарі, пацієнти, керівники клінік?

Загальнодержавна інформаційна система охорони здоров’я є доступною для громадян та медичних працівників в Естонії з грудня 2008 року. Інформаційна система включає певні дані, які повинні відображати стан здоров'я населення. Внесення даних проводить або медичний працівник, або сам пацієнт. Зміст інформації, що зберігається централізовано, визначається національним законодавством. Ця база даних є частиною державної інформаційної системи.

Багато зусиль було докладено в дискусіях, щодо обов'язкового вмісту медичних даних, що зберігаються централізовано. Ще однією важливою темою, що стосується правових питань, було визначення прав користувачів. Для пошуку прийнятного рішення було створено робочу групу з питань етики. Після дискусій та обговорень із медичними працівниками, щодо вмісту вони вирішили, що в центральну базу даних здоров’я громадян будуть включені критичні за часом дані про хронічні захворювання, алергію тощо, інформацію про візити пацієнтів до загальної практики або лікарні, амбулаторне або стаціонарне заключення, а також посилання на архів цифрових медичних зображень (PACS), де зберігаються медичні зображення. Кожен заклад охорони здоров’я зобов’язаний надсилати вищезазначені дані до центрального депозитарію.

Пацієнт має право блокувати ці дані для будь-якого іншого користувача (відмова). Це можна зробити за допомогою он-лайн порталу пацієнтів. Однак наш десятирічний досвід показує, що цього не відбувається масово.

Крім перерахованих можливостей, існує функціонал для електронних консультацій, електронних рецептів, електронних направлень для медичних працівників та пацієнтів. Медики мають право робити запити з центрального сховища.

У системі електронного здоров’я є портал для кожної людини, що мешкає в Естонії, для отримання доступу до власних медичних даних. Тут вони можуть дати власну поінформовану згоду щодо того, кому дозволено бачити їхні медичні дані, чи про донорство органів чи переливання крові. Пацієнти можуть бачити всі направлення, результати лабораторних досліджень, опис медичних зображень, заключень відвідувань лікаря та медичної допомоги, разом близько 20 різних документів.

Лікарі дуже добре сприйняли систему електронного здоров’я. Щомісяця понад 2 мільйони запитів надходять із системи електронного здоров’я. Я думаю, що тут я повинен коротко пояснити робочий процес лікарів.

Кожна лікарня або лікар загальної практики має свою власну систему ведення Електронного Медичного Запису (EHR, Медична Інформаційна Система (МІС)). Придбання МІС - це відповідальність закладу охорони здоров’я. Вони також повинні гарантувати автентифікацію користувачів та безпеку даних. В Естонії у нас близько 10 різних компаній, які розробляють МІС. Лікарі та медсестри мають свої визначені ролі та права доступу до медичних даних пацієнта. Медичні працівники використовують свої МІС для введення даних та перегляду попередньої історії здоров'я. МІС - головне робоче середовище для медичного працівника. Коли лікар хотів би побачити, чи перебував пацієнт в іншому медичному закладі, він робить запит до загальнодержавної системи електронного здоров’я, використовуючи свій власний МІС. Коли документ заповнений чи результат тесту підтверджений, МІС надсилає цифровий затверджений (підписаний) документ у систему електронного здоров’я, де його можуть бачити інші лікарі, а також пацієнт.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 

Ефективне управління медичними закладами. Можливості МІС. Частина 1

Ефективне управління медичними закладами. Можливості МІС. Частина 2

У своїй повсякденній практиці я регулярно використовую можливість переглядати, які були попередні обстеження чи лікування пацієнта в інших закладах охорони здоров’я із системи електронного здоров’я. Це дає мені набагато більше впевненості в описі радіологічних знімків і, безумовно, підвищує якість моєї роботи. 

Також обмін медичними даними та зображеннями по всій Естонії дає чудову можливість практикувати телемедицину та телерадіологію. В Естонії майже всі клінічні дані представлені в цифровій формі. 

Я особисто не використовую жодного паперу в роботі і не маю ручки в кишені.

  • Який вплив справляють громадські організації на розвиток eHealth?

Не тільки на eHealth - на всі галузі. Не всі, хто бажає змін, можуть потрапити в міністерства і на урядові посади для того, щоб приймати рішення. А якщо ці рішення невірні? З доісторичних часів люди об'єднувалися для вирішення своїх завдань. Сьогодні відбувається все аналогічно. Громадські організації реагують швидше, ніж держава. Вони оперативніше формуються для вирішення певних конкретних завдань, приймають швидше зважені рішення, більш близькі до проблем. Це такий собі антипод інерційній державній машині. Багато хто називає громадські організації грантоїдами (це діяльність і її потрібно якось фінансувати), неробами і чимось зайвим. Буває, звичайно, по-різному. 

Але якщо ми говоримо про демократичне суспільство, громадські організації - це важливий індикатор і цивілізована противага для держсектора. І держава вимушена прислухатися до концентрованої думки своїх груп громадян через громадські організації. Так досягається баланс. 

Сьогодні вплив громадських організацій суттєвий і це нормально для тих країн, які прагнуть до демократії.

  • Чи погодитеся Ви відповісти на питання наших читачів, поки готується друга частина інтерв'ю?

Так звісно. Це дуже цікаво, які питання зараз хвилюють людей з приводу eHealth.

  • Можливо, на завершення першої частини, Ви б змогли розповісти якусь смішну історію, пов'язану з eHealth?

Таких історій дуже багато, але прийшла в голову ситуація, коли наш колега не заблокував свій комп'ютер і залишив його без нагляду з відкритим доступом (зараз це дуже серйозне порушення і ніхто так не робить, але на початку до цього ще не звикли і так вийшло) . Тоді інший наш колега, який був відповідальним за безпеку даних, від імені першого написав повідомлення, що він влаштовує пивну вечірку і в певний час просить усіх зібратися у нього. Всі запрошені прийшли. Більше ніхто не забував блокувати своє робоче місце ...

Далі буде.


Досьє

Пітер Росс, Експерт ГО «Платформа Здоров’я». Професор Талліннського технологічного університету. Радіолог з понад 20-річною практикою

Експерт з питань електронного здоров’я, інформаційних технологій та телемедицини на рівні надавачів послуг, регіонів та держави із досвідом роботи, який працював у понад 10 країнах (зокрема, в Україні)

Автор понад 20 дослідницьких публікацій. Колишній член Наглядової ради Фонду медичного страхування Естонії. Колишній член Наглядової ради Естонської фундації з питань електронного здоров’я

Читайте також:


Нема коментарів