Портал для пацієнтів

"Де ви прописані? Вам не сюди". Як ми шукали сімейних лікарів

Три журналіста LIGA.net скористалися інструкцією МОЗ і спробували укласти договори з лікарями в київських поліклініках

Щоб підписати договір з сімейним лікарем і користуватися його медичними послугами, українці повинні зробити лише кілька простих кроків. Звернутися до медустанови з паспортом, ідентифікаційним кодом і мобільним телефоном, попередньо переконавшись, що клініка вже підключена до електронної системи Ehealth. Внести в систему свої дані - це може зробити лікар або реєстратор за допомогою sms-коду. На місці і безкоштовно роздрукувати декларацію в двох примірниках і підписати. Останній крок - співробітник клініки накладе електронний підпис на декларацію і направить її в Ehealth.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Підписання декларації. Відповіді на поширені запитання про вибір лікаря

Такий порядок дій за два тижні до старту медичної реформи опублікувала в.о. міністра охорони здоров'я Уляна Супрун. Три журналіста LIGA.net вирішили перевірити, як ця система працює на практиці, і укласти договори з сімейними лікарями в Києві.

Оболонь: реєстратура як китайська стіна

Ще до старту реформи редакція LIGA.net цікавилася у Супрун, де і як знайти адекватного лікаря. Вона рекомендувала використовувати сарафанне радіо, опитувати знайомих і друзів. Це метод пошуку не спрацював, так що було вирішено йти в державну поліклініку №1 поруч з будинком одного з авторів. Тим більше, що при ній працює амбулаторія сімейної медицини. Правда, з цієї поліклінікою пов'язана негарна історія: років 10 тому, після переїзду з Донецької області до Києва, з моторошною ангіною і температурою її співробітники ганяли по всьому району - знайти і купити медкарту, зловити головлікаря і написати на нього заяву, оплатити медичні послуги, показати чек головлікарю, щоб потім від терапевта почути зневажливе: "Я так скоро всю Україну лікувати буду".

Але ситуація могла змінитися, зараз лікарі начебто і самі зацікавлені в клієнтах.

Сімейна амбулаторія дуже маленька - тільки стійка реєстратури і кілька кабінетів. На стінах висять тематичні плакати, в тому числі і щодо реформи первинної ланки. Пацієнтів практично немає, в реєстратурі сидять і спілкуються дві жінки у віці. "Я бачила наклейку. У вас можна укласти договір з сімейним лікарем?" - цікавлюся у них. "А за якою адресою ви проживаєте?" - раптово уточнює одна зі співробітниць.

Називаю вулицю і номер будинку.

- Ну, так це вам до свого лікаря треба. Це не у нас, - відрізає співрозмовниця.

- У мене немає свого лікаря.

- Так а чого ви сюди зайшли?

Цитую порядок вибору лікаря від МОЗ - прописка більше не грає ролі. Аргумент начебто почутий, але тон робітниць реєстратури не змінюється:

- А, ви хочете вибрати лікаря? Ось список лікарів.

- Так вона навіть не за тією адресою живе.

- Хоче, нехай вибирає.

На стіні навпроти прийомних кабінетів дійсно висить список лікарів і графік прийому пацієнтів: по парних днях і непарних. Ніякої додаткової інформації про те, що вони собою являють, яка їхня кваліфікація і стаж роботи, там немає. Намагаюся знайти хоч якесь досьє в інтернеті, але з телефону незручно. Вирішую продовжити вдома.

Подальші пошуки інформації про лікарів сімейної амбулаторії, навіть після перегляду їх профілів у Facebook, теж не приносить результату. В інтернеті вдається знайти тільки стаж, без відгуків пацієнтів, а в соцмережах вони абсолютно не активні. Залишається останній варіант: знову прийти в амбулаторію, особисто познайомитися і поговорити.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Через горнило медреформи пройдуть не всі, - головний лікар

У реєстратурі зустрічає інша жінка, але стиль спілкування схожий. На питання, хто з лікарів сьогодні на місці, запитує: "А де ви живете? Так це не ваша поліклініка".

Знову цитую порядок, прошу допомогти розібратися в списку лікарів і познайомитися. "З ким? Ви вибираєте самі", - допомоги явно не буде, тому просто називаю перше прізвище в списку. Цього лікаря вже немає на місці. Тому називаю другу.

- Я не знаю, ви прив'язані до іншої поліклініки.

- У мене взагалі прописка не київська.

- У вас заява на обслуговування є?

- Хіба його не відмінили?

- Хто вам таке сказав?

- МОЗ каже, що я можу вибрати лікаря де завгодно.

- Але ви все одно пишете заяву на головлікаря. Це правило ніхто не відміняв.

На доказ своїх слів показує зразок заяви, який лежить на стійці реєстратури. Укладати договір з лікарем в цій амбулаторії немає ніякого бажання.

На сайті Міністерства охорони здоров'я є форма зворотного зв'язку, за допомогою якої можна описати свій досвід підписання декларації з лікарем. Чорним по білому в ній йдеться про те, що вибрати лікаря можна в будь-якій установі, незалежно від місця прописки.

Дніпровський район: доведеться стояти в черзі

Відразу біля входу в поліклініку (комунальне некомерційне підприємство Центр медико-санітарної допомоги "Русанівка" Дніпровського району Києва) - віконце реєстратури, де, імовірно, можна дізнатися подальший маршрут по поверхах. У черзі обнадійливо мало людей - всього четверо.

Тут же, біля віконця, висять кілька плакатів з тематики: пояснення, навіщо потрібно укладати договір, і список терапевтів, з якими цей самий договір можна укласти. На відміну від оболонської поліклініки, біля фото кожного лікаря розміщена інформація про його спеціалізації, стаж роботи в цілому і конкретно в цій поліклініці.


- А скільки за часом стояти?

- Дівчина стоїть півтори години, ми за нею. Ще одна була перед нами, але не витримала, пішла.

- Півтори години?!

У черзі зростає невдоволення. "Чи не могли дівчинку молоду взяти? Вона (жінка в реєстратурі - ред.) там комп'ютером не вміє користуватися", - обурюється дівчина, що оформляє договори для себе, свого чоловіка і дитини.

"Сервіс супер. Пристрій не друкує, ручка не пише", - через півгодини вона нарешті підписує документи. Весь процес, з дозаправкою фарби в принтер і пошуками друкарській ручки, зайняв у неї близько двох годин.

"Куди ви пішли? Тут роблять висновок, в віконці. За мною будете, я вже третій день приходжу", - зупиняє наступного пацієнта чоловік, що сидить на лавці.

Далі процес йде оперативніше - сімейна пара оформилася менш ніж за годину. Кожен передає в віконце оригінали паспортів (багато реєструють одразу всю сім'ю) та ідентифікаційного коду, а також копії цих документів. Співробітники реєстратури задають кілька запитань: ім'я лікаря, з яким укладається договір; номер телефону - на нього прийде пароль для підтвердження, номер телефону для екстрених викликів (члена сім'ї чи близької людини), секретне слово. Підписи на двох примірниках. Готово.

Як розповіли LIGA.net в реєстратурі, в день в поліклініку приходять укладати договір десяток-півтора десятка осіб, не більше: "І молоді, і літні. Але людей небагато. По-моєму, ні у одного лікаря максимум по пацієнтам ще не набрався. Найчастіше всього записуються до тих дільничих, до яких і раніше ходили".

"За останніми даними МОЗ, декларації з лікарями вже підписали 3,5 млн українців. Вони вибирали з більш ніж 20 тис лікарів, які вже зареєстровані в електронній системі охорони здоров'я Ehealth"

Шевченківський район: сімейний лікар в месенджер

"Взагалі-то тут я стояв!" - обурюється довготелесий хлопець в Київській міській лікарні №9. Людина хоче отримати допомогу, а його змушують писати заяву на обслуговування в цій лікарні.

Він не знає, що має право підписати декларацію з сімейним лікарем на обслуговування без прив'язки до прописки. Але, схоже, цього не знають - чи відкрито саботують - і медсестри реєстратури. Після невеликого лікнепу хлопець вже з новим питанням про сімейного лікаря "атакує" трьох жінок в білому. Ті опираються, і він все ж здається - йде писати заяву.

На зауваження про те, що ситуація незаконна, літня медсестра тільки розводить руками: "Правила у нас такі!". Хоча кореспонденту LIGA.net навіть без натяків на роботу в пресі і без київської прописки вдалося пояснити медсестрам, що право отримати доступ до будь-якого лікаря є у кожного. Простежується чітка поведінка працівників лікарні: якщо пацієнт демонструє знання по медреформу, то і в реєстратурі відступають. Неохоче пропонують кілька лікарів на вибір. Тих, хто не в курсі, "відпрацьовують" за старою схемою.


Кореспонденту LIGA.net з самого початку теж запропонували йти за місцем проживання, але потім передумали: "На вашій ділянці є молодий і хороший лікар".

Черга невелика. Коридор добре відремонтований, м'які лавки. На дверях кабінету 313 висить розклад прийомів сімейних лікарів і їх контактні телефони. За столом - дівчина в білому халаті, навпроти - медсестра. Замість звичних уривчастих фраз - розгорнуті відповіді. Немає почуття, що від тебе хочуть позбутися.

- А скільки потрібно заплатити за підписання декларації з вами? - навмисно перериваю бесіду з сімейним лікарем провокацією.

- Це безкоштовно.

- А якщо я поки не готовий підписати з вами декларацію, чи можна мені перевірити серце?
- Так звичайно. В допомозі ми не відмовляємо.

Після короткої розмови про спортивні тренуваннях лікар пропонує зробити кардіограму, щоб предметно обговорити моє занепокоєння.

- У вас все в порядку. Неприємні відчуття в області серця, про які ви говорите - це наслідок осьових навантажень. Рекомендую вам відвідувати басейн.

Лікар розповідає, що люди поки не дуже активно підписують декларації, і у неї "ще багато вільних місць". Пацієнти, які підписали з нею договір, можуть підтримувати з нею зв'язок в зручному форматі: через Viber або Facebook Massenger.

Схоже, система зі скрипом і опором, але починає працювати. І не варто поспішати підписувати декларацію з першим-ліпшим лікарем. Краще записатися до нього на прийом - це буде як співбесіда, яке дозволить з'ясувати компетенцію людини і його ставлення до пацієнтів. А ще краще шукати через друзів і родичів.

Щоб підписати декларацію на обслуговування з сімейним лікарем, доведеться заповнити паперову декларацію з особистими даними. З собою необхідно взяти паспорт та ідентифікаційний код. Всі персональні дані лікар або співробітник реєстратури внесе в базу. І тоді на прийом до свого сімейного лікаря можна записуватися через електронну систему. А поки договору немає, живу чергу до терапевтів теж ніхто не відміняв.

Джерело

Читайте також:


Нема коментарів

MTEC 2017 (англ.)
Заповнити заявку на лікування