Портал для пацієнтів

Безкоштовна «собівартість» медичних послуг?!

Цією публікацією-закликом до соціальної спільноти медиків та причетних прошу збавити вимогливу тональність щодо «не зробили», «не дали», «не встигли ах-ха-ха», «в рота не поклали» і т.п.

Одна з проблем, як минулої команди, так і майбутньої (як я бачу), занадто спрощене та поверхневе ставлення до багатьох завдань та процесів, адже в них задіяні люди - купа людей в регіонах. Вони мають мати достатньо знань, навичок, кваліфікації та мотивації, часу щоб здійснювати зміни, які приймаються на горі, але не все відбувається так, як хочеться.

Щодо так званої «Безкоштовної діагностики».

Варто було б всім почитати цілі, обгрунтування та очікувані результати постанови, мету запровадження ПІЛОТНОГО проекту та УМОВИ, та які заклади до нього могли приєднатися.

Проект постанови КМУ «Деякі питання проведення пілотного проекту з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для амбулаторно-поліклінічної вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги» - щодо умов участі перейдіть в розділ «ПОРЯДОК проведення пілотного проекту...» починаючи з п.5.

Не буду всі описувати умови, але мета була достатньо очевидна (така сама за суттю, що й в Полтаві по стаціонарах) – відпрацювати механізм оплати від НСЗУ, отримати дані - які та скільки діагностик надаються. РЕГІОН не визначався, але були умови і цілком зрозумілі з точки зору збору даних для аналізу. Окремо заклад не міг приєднатися до проекту.

Мета була отримати дані з різних регіонів (попит на послуги) і не з ОДНОГО закладу, а не менше ніж з половини закладів, які належать територіальним громадам і там достатньо багато інших вимог та умов, без виконання яких цей Пілот та його результат був-би нікому не потрібний, а 2 млрд. просто викинуті на вітер і розчинилися та розпорошилися невідомо куди.

Причин з яких Пілот не був запушений багато, як мінімум 5 – кожна з яких є достатньою, що його не запускати. Від неготовності медичних закладів ДО невизначеності реальних тарифів, вартість яких була б достатнім стимулом для медзакладів взяти на себе додаткове навантаження по звіту перед НСЗУ НЕ ТІЛЬКИ за них, але і ЗА ВСІ ПОСЛУГИ, які надаються впродовж пілоту (одна з умов приєднання до Пілоту).

То ж до тарифів на діагностику

В проекті постанови була табличка з попередніми тарифами на послуги, яка збурила медиків та керівників. Ну... звичайно, як же ж інакше.

Але ж чи може хтось з тих, хто голосно зауважує про «неправильні» тарифи напевно сказати на основі відповідної стандартної методології розрахунку (Cost Accounting - покроковий розподіл витрат за принципом «зверху донизу») реальну собівартість тієї чи іншої послуги в своєму закладі?

Думаю, що одиниці і ті що були в рамках проектів Світового банку та USAID, про які вже зазначалось в моїх публікаціях.

То ж і в цьому випадку, без запуску Пілоту «Безкоштовна діагностика» на допомогу приходить Полтава в частині розрахунку реальної собівартості діагностичних послуг на основі яких у т.ч. і будуть отримані дані для включення в гарантований пакет медичних послуг на 2020 рік.

Маючи за 3 роки проекти зі Світовим Банком та USAID Полтава має навчених статистиків, економістів, медиків у всіх закладах, має програмне забезпечення, має методологію для розрахунку собівартості послуг і, відповідно, програмне забезпечення та співпрацю з національними експертами, щоб звести дані з кожного закладу щодо розрахунку собівартості, порівняти їх, з’ясувати в чому різниця та зробити висновки і потім, відповідно, вже вносити рекомендації щодо вартості тарифів та взагалі корекції ПЕРЕЛІКУ тих послуг – діагностичних процедур.

Практичний результат розрахунків (перші результати).

Було взято 10 діагностичних процедур з майбутнього Пілоту та надане завдання статистикам та економістам закладів вторинки розрахувати собівартість згідно методології, якій вони були навчені на відповідному програмному забезпеченні.

І навіть в такому регіоні, передовому у всіх сенсах, з навченим персоналом та статистиками та економістами, навіть не з 50, а з 10 діагностичними послугами після трьох тижнів (за прешими результатами обрахунків) виявилися розбіжності в собівартості між закладами на одну і ту саму послугу.

Послуга враховує окрім коефіцієнта непрямих витрат, який лягає своєю часточкою в кожну послугу, ще і витратні матеріали, витрати часу, який потрібен на проведення процедури і т.п. Але ж часточка непрямих витрат в одиниці кожної послуги теж різна для кожного закладу.

То ж маємо бачити на слайді що, наприклад, «Визначення білірубіну і його фракцій у сироватці крові» при НЕ ПРИЙНЯТОМУ тарифі у Постанові в 29 грн. в одному закладі собівартість 46,13грн. в іншому 92,64.

І так далі.

Для того, щоб з’ясувати хто ж правий та чиї розрахунки обгрунтовані потрібно «занурюватися» в кожний розрахунок, порівнювати між собою. Система (програмне забезпечення) дозволяє зайти в кожний розрахунок та подивитися, що туди та скільки було закладено. Навіть витрати часу мають закладатися приблизно однакові і на якійсь підставі та нормах однакових, які діють старі, але хоча б якісь однакові.

Це один з перших результатів, самий перший на 16.04.19. Ця кропітка робота була продовжена і далі триває зараз, для того, щоб якось визначити обгрунтовані реальні тарифи на послуги.

Головний висновок

В цьому всьому ВСІ мають розуміти, що розрахунок собівартості в Полтаві, в якій багато років б’ються над ефективність медзакладів та рахують витрати та собівартість, зовсім може не відповідати абсолютно не збалансованим витратам в інших закладах України.

То ж не заважаючи на те, яка команда МОЗ чи влада прийде і що буде вирішувати, яку систему будувати і як цей «пароплав не назве» – рахувати витрати, кошти, підвищувати ефективність, зменшувати собівартість кожної послуги чи пролікованого випадку ТО ЗАВДАННЯ ДЛЯ МЕДЗАКЛАДІВ та їх власників.

Цілком очевидно, що НСЗУ заплатить обгрунтовану на ефективному медичному закладі вартість медичної послуги та діагностики, пролікованого випадку. А скільки вона обходиться кожному медзакладу у результаті безгосподарності, невміння ефективно розпоряджатися коштами, викидати їх на роздутий штат, адміністративні витрати, комунальні витрати, нерентабельні відділення і т.п. – то не питання НСЗУ і їм, як державі, яка розпоряджається коштами платників податків, так і СТРАХОВІЙ компанії до цього діла не має.

• А що це означає для місцевої влади та власника медзакладу? 

Дуже просто.

Чим нижче ефективність та рентабельність медичного закладу, тим меншу частку витрат на його утримання будуть покривати кошти від НСЗУ (чи від страхової, чи від співоплати...) і це означає, що тим більшу різницю буде змушений покривати місцевий бюджет, замість того, щоб направити кошти на інші соціально важливі потреби регіону.

І ось поки ВСІ (місцева влада, власники, ДОЗ, керівники медзакладів) не зрозуміють, що головним завданням їх на місцях є не обговорення моделі збору коштів на медицину та відсотка на ОЗ в ВВП, а кропітка робота та інвестування в оптимізацію мережі медичних закладів, ретельних розрахунків ефективності кожного з них, впровадження регіонального середовища eHealth та побудови HMIS (health management information system, на основі фінансової системи FinHealth) - самі по собі перспективи побудови ефективної та безпечної СОЗ в країні, доступної та якісної, виглядяють примарними або маревом.

Адже скільки грошей не насипай в діряве відро – їх ніколи не вистачить і в т.ч. на підвищення зарплат лікарям.

Цю роботу потрібно виконувати вже зараз і це не залежить від «Бісмарка» чи іншої моделі. Без неї крах та банкрутство окремих медзакладів неминучі.

Читайте також:

МІС та ЕМС (01.01.19)

Медичні інформаційні системи та електронні медичні сервіси

* /ЦК/ - системи підключені до Центрального компоненту eHealth | https://ehealth.gov.ua/ |

1 Askep.net /ЦК/ 13 nHealth /ЦК/
2 Beecardia 14 Reestratura
3 Binomed 15 Selenium
4 dicom-hub 16 SimplexMed
5 Dorado 17 Vitagramma
6 EMCіMED /ЦК/ 18 Доктор ЕЛЕКС /ЦК/
7 Health24 /ЦК/ 19 ЕСКУЛ’ап /ЦК/
8 Helsi /ЦК/ 20 Каштан (СІЕТ Холдінг) /ЦК/
9 iClinic 21 Медейр /ЦК/
10 igiMED 22 Медстар /ЦК/
11 MedCard Plus /ЦК/ 23 Медінфосервіс /ЦК/
12 Medics /ЦК/ 24 Поліклініка без черг /ЦК/

дані, зазначені в таблиці, періодично оновлюються

Медичні інформаційні системи та електронні медичні сервіси у каталозі 
на Порталі для пацієнтів EuroMD - https://euromd.com.ua/medical-service/


Нема коментарів

MTEC 2019 (укр.)
Заповнити заявку на лікування