Портал для пацієнтів

Ранній розвиток дитини: за і проти

Сьогодні тим, що малюк, якому півтора роки, відвідує школу раннього розвитку, займається англійською, вивчає абетку і арифметику, вже нікого не здивуєш. Мода на, так званий, «ранній розвиток», в останні роки змушує молодих мам все з великим завзяттям відшукувати нові методики для виховання «маленьких геніїв». Але чи справді це все доцільно і ціною втраченого дитинства можна виховати другого Ландау або Ейнштейна? Думка дитячих психологів на цей рахунок однозначне - всьому свій час!

Ранній розвиток дитини: за і проти

Нейрофізіологічні закони розвитку

Не можна засуджувати бажання батьків дати своєму малюкові усе саме найкраще, в тому числі й освіту. Без сумніву, всі мріють, щоб їх дитина виросла розумною і успішною, змогла багато чого досягти в житті, реалізувати всі свої можливості. Але, на думку психологів, з якою важко не погодитися, занадто раннє нав'язування дитині навчального процесу - це лише реалізація батьківського марнославства і амбіцій. Результат такого тиску на дитину може бути вельми плачевним - неврози в підлітковому віці, агресія, ненависть до навчання та інше. 

З точки зору фізіології, пояснюється все дуже просто. Існують певні нейрофізіологічні закони розвитку, у відповідності з якими в три-чотири роки у дитини активно розвивається сенсомоторна і емоційна сфери, тобто дитині слід займатися творчістю — малювати, ліпити, тощо. І якщо в цей період нав'язувати дитині розвиток пізнавальної сфери, тобто змушувати читати, писати, займатися арифметикою, то на розвиток емоцій і сенсорики енергії не вистачить. А це означає, що через якийсь час, батьків чекає неприємний «сюрприз» у вигляді соматичних захворювань, пов'язаних з емоційною сферою. До речі, захворювання можуть почати проявлятися нескоро, в більшості випадків в підлітковому віці, коли і без цього проблем вистачає.

Що таке понятійне мислення

Всі «великі світу цього», люди, які домоглися грандіозних успіхів і буквально вершили долі народів, відрізнялися гарним понятійним мисленням. Для понятійного мислення характерне уміння прекрасно аналізувати, здійснювати синтез, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки і швидко приймати рішення. Люди з таким мисленням можуть адекватно оцінювати ситуацію і, при цьому, швидко робити висновки і приймати правильні рішення. Але розвиток цих навичок вимагає дуже серйозної роботи в більш старшому віці.


Розвивати понятійне мислення в три або чотири роки теж можна починати, при цьому, процесу навчання необхідно надати ігрової форми. Наприклад, одягаючись на вулицю, можна запитати у дитини, що сьогодні одягти і чому? Чому потрібно надягати гумові чоботи, коли на вулиці калюжі? Чому влітку не одягають рукавиці? Що спільного у тюльпана, ромашки і гвоздики? Такі нескладні запитання допоможуть дитині навчитися аналізувати та робити висновки, при цьому, абсолютно немає ніякої необхідності сидіти за столом і вивчати букви або цифри. Процес навчання відбувається в самій природній для малюка формі.

Читання дитині вголос - найкраща універсальна методика розвитку

Найкращим, перевіреним століттями способом розвивати пізнавальні здібності дитини є читання вголос. Не треба «винаходити велосипед» всі закони розвитку вже давно відкриті, перевірені і оприлюднені. Починати читати дитині можна з самого народження, шкоди від цього точно не буде.

Процес сприйняття інформації на слух дозволяє дитині в самій природній для неї формі отримувати інформацію та обробляти її, запам'ятовувати. Напевно, ви не один раз спостерігали, що діти буквально дослівно запам'ятовують прочитані їм дитячі книжки. Це відмінне тренування пам'яті, розвиток фантазії, наочно-образного мислення. А читати і рахувати дитина навчиться трохи пізніше. Дитинство на те і є, щоб грати, і розвиватися в процесі гри, тому не варто позбавляти малюка цього важливого для подальшого формування особистості, життєвого етапу.

Читайте також:


Нема коментарів