Дислалія — форми порушення мови, лікування та корекційна робота

Хвороба, пов'язана з дефектами звуковимови при нормальній артикуляції та хорошому слуху, називається дислалією (dyslalia). У давнину цю патологію називали недорікуватістю. Здебільшого захворювання діагностується в дітей віком дошкільного віку. Це найпоширеніше порушення мови у логопедії. Патологія зустрічається у кожної третьої дитини 5-6 років.

Що таке дислалія

Dyslalia у перекладі з грецької мови означає «порушення мови». У сучасній медицині дефекти звуковимови поєднують кілька відхилень: заміна звуків при вимові, їх відсутність, спотворення чи змішання.

Головна особливість патології – пацієнт фізично повністю здоровий, але під час спілкування змінює або “ковтає” літери.

Дислалія — форми порушення мови, лікування та корекційна робота

Механізм розвитку фонетичних дефектів

Основними факторами зародження хвороби виступають сукупність соціальних умов та аномалії будови зубів, щелеп, губ, язика. Дефекти мови бувають вродженими та набутими. У першому випадку причина розвитку патології – хвороби зубощелепної системи.

Набуті форми дислалії розвиваються протягом життя дитини за неправильного виховання, педагогічної занедбаності.

Класифікація дислалії

З огляду на причини дефектів мови лікарі виділяють функціональну форму патології та органічну (механічну). Перша пов'язана із оборотними аномаліями, що виникли в корі головного мозку, друга – з неправильною анатомією голосового апарату (артикуляційного). Існує ще фізіологічна (вікова) форма захворювання. Вона пов'язана з неправильним фонематичним сприйняттям мови. Фізіологічна аномалія зникає до 5 років без лікування.

Функціональна дислалія ділиться на сенсорну (дитина не розрізняє схожі звуки) та моторну (пацієнт неточно задіює язик чи губи). У разі розвитку одразу двох порушень логопеди діагностують сенсомоторну форму патології. Види дислалії, залежно від несформованих звуків:

  • артикулярно-фонетична (некоректне звукове оформлення мови – йотацизм, хітизм, ротацизм та інші);
  • артикулярно-фонематична (порушення вимови сонорних, шиплячих, свистячих звуків, а також їх заміна та змішання, наприклад, паракаппацизм, призубний парасигматизм та інші);
  • акустико-фонематична (неправильне сприйняття слів).

Дислалія — форми порушення мови, лікування та корекційна робота

Дефекти звуковимови при дислалії

Характеристики мовних порушень:

  • Спотворення звучання деяких слів. При цьому лексика та граматика не страждають. Характерно при функціональній дислалії.
  • Пропуск звуків. Мається на увазі повна відсутність певної позиції, яка знаходиться в якійсь частині слова.
  • Заміна букв. Спостерігається постійне їхнє заміщення через неможливість відрізнити звук (фонему).

Причини порушення звуковимови

Факторів, які провокують дефекти мови, існує кілька:

  • Причини органічної дислалії відрізняються від функціональних порушень неправильною анатомією мовного апарату у дитини.
  • Набута форма патології виникає через травми, отримані при народженні або протягом подальшого життя.
  • Спадкова дислалія характеризується передачею аномалій будови апарату артикуляції по спорідненій лінії.
  • Уроджена форма хвороби формується ще етапі внутрішньоутробного розвитку.

Дислалія — форми порушення мови, лікування та корекційна робота

Етіологія механічної дислалії

За анатомічним розташуванням логопеди виділяють кілька причин розвитку механічної форми хвороби:

  • Порушення розвитку зубощелепної системи. У пацієнтів часто спостерігаються дефекти становища пародонту, зубів, слинних залоз, щелеп, прикусу.
  • Аномалії будови губ, язика. Включають занадто коротку під'язичну зв'язку, рубці в області ротової порожнини, що перешкоджають нормальній вимові, ускладнення після стоматологічних операцій та інші порушення.
  • Аномалії твердого та/або м'якого піднебіння. Характеризуються низьким або аркоподібним склепінням, розщепленням або повною відсутністю маленького язичка.

Дислалія — форми порушення мови, лікування та корекційна робота

Причини функціональних дефектів мовлення

У пацієнтів з дислалією цієї форми немає проблем з іннервацією мовного апарату, збережено і фізичний слух. Причини функціональної патології:

  • Біологічні фактори Характеризуються соматичною ослабленістю здоров'я через хронічні захворювання, авітамінози, часті інфекційні хвороби. Затримка психомовного розвитку виявляється у послабленні речедвигательного і речеслухового аналізатора.
  • соціальні фактори. Включають неправильні виховні процеси. Дошкільнята наслідують лепетання батьків, засвоюють дефектні мовні зразки (картавість, шепелявість та інші).

Дислалія — форми порушення мови, лікування та корекційна робота

Діагностика мовлення

Виявлення захворювання починається з опитування. Логопед з'ясовує у матері маленького пацієнта особливості перебігу вагітності та пологів, хвороби дитини, стан її опорно-рухового апарату, слуху, зору. Діагностика включає такі заходи:

  • виявлення дефектів дзвінкості звуків та м'якості вимови;
  • вивчення характеру порушення вимови (відсутність, змішання, заміна, спотворення);
  • виявлення дефектів різних позицій (у відкритих та закритих складах, текстах, фразах, словах);
  • визначення стану слухової диференціації фонем (фонематичного слуху).

Якщо виявлено функціональну дислалію, то дитині потрібна консультація невролога. При механічній формі захворювання пацієнта направляють прийом до ортодонту, стоматологу-хірургу.

Диференціальна діагностика проводиться зі стертою дизартрією. Щоб виключити приглухуватість у малюка, йому потрібна консультація отоларинголога.

Лікування

Якщо дислалія у дитини викликана анатомічними порушеннями, буде призначено хірургічне усунення дефекту (видалення зубів, підрізання вуздечки та інші методи), а потім потрібне спостереження у ортодонту. У разі виявлення функціональної форми захворювання на першому етапі необхідно розвивати моторику за допомогою логопедичного масажу, гімнастики артикуляції та інших методів корекційної роботи.

Прогноз захворювання сприятливий. Якщо розлади вимови пов'язані з ураженням головного мозку, то вилікувати дитину вдається за 6-9 місяців.

Важливо, щоб з маленьким пацієнтом займався як логопед, а й члени сім'ї. Вдома дитина повинна чути бездоганну звуковимову.

Методика корекційної роботи при дислалії у дітей

Основна мета роботи логопеда – корекція навичок правильної вимови. Вона складається з трьох етапів: підготовчого, формування перших навичок вимови та розвитку комунікації. Якщо у дитини діагноз “моторна дислалія”, то першим ступенем корекції буде вдосконалення мовної моторики.

При сенсорної формі патології поводиться формування фонематичних процесів. Другий етап корекційної роботи характеризується постановкою ізольованого звуку (за допомогою логопедичних зондів та/або наслідування) і розвитком його автоматизації.

Заключна частина лікування – це формування звички безпомилково застосовувати відпрацьовані звуки у повсякденному житті. Заняття з логопедом проводяться 2-3 рази на тиждень. Тривалість лікування залежить від складності процесу. При простій дислалії (мономорфній) дитина починає вимовляти всі звуки, перестає шепеляти через 1-3 місяці, при складній (поліморфній) – корекція триває до 1,5 років.

Дислалія — форми порушення мови, лікування та корекційна робота

Профілактика

Для дитини важливо чути правильне мовлення. Тому найперший профілактичний захід – оточення малюка бездоганними мовними зразками, яким він зможе наслідувати. Інші заходи профілактики дислалії:

  • регулярне відвідування стоматології;
  • своєчасне виявлення аномалій будови апарату артикуляції;
  • спостереження у педіатра;
  • контроль за психічним станом малюка.

Відео

EuroMD
Додати коментар